Budowa i działanie kabiny lakierniczej

W zakładach produkcyjnych — zarówno w tych mniejszych, jak i większych — są wykorzystywane kabiny lakiernicze. Ich popularność wiążę się z tym, że pozwalają one na dokładne, szybkie oraz stosunkowo korzystne cenowo pokrycie powierzchni farbą. Sprawdzają się w branży motoryzacyjnej, meblowej, a także tej produkującej sprzęt RTV i AGD. W jaki sposób działa tego typu urządzenie?

Co należy wiedzieć o kabinie lakierniczej?

Kabina lakiernicza pozwala na prowadzenie specjalistycznych procesów lakierniczych. Za jej sprawą możliwe jest wyizolowanie miejsca, w którym coś ma zostać pokryte farbą, co sprzyja czystej i bezpiecznej pracy. Ten proces dochodzi do skutku dzięki izolacji ścian i systemów wentylacyjnych. Ważny element kabiny stanowią kraty podłogowe, ponieważ pod nimi umieszczane są filtry.

Aby kabiny lakiernicze jak najlepiej spełniały swoją funkcję, składają się z systemów grzewczych oraz sterowania i regulacji. Ważną rolę odgrywa również oświetlenie. Nowoczesne urządzenia są też wyposażone w dotykowy panel pozwalający na komfortowe sterowanie urządzeniem. Mówiąc o budowie kabiny lakierniczej, należy też wspomnieć o wentylacji wlotowej i wylotowej, składającej się z czerpni, wyrzutni powietrza oraz kanałów.

Pokrywanie powierzchni farbą w kabinie lakierniczej

Działanie kabiny nie jest skomplikowane. Na początku procesu urządzenie pobiera z zewnątrz powietrze, a następnie ogrzewa je dzięki wymiennikowi ciepła, gdyż podczas lakierowania ważne jest osiągnięcie odpowiedniej temperatury. Takie warunki pozwalają na dokładne rozprowadzenie farby na powierzchni. Zużyte, zanieczyszczone powietrze zostaje odprowadzane na zewnątrz. Kolejnym etapem jest suszenie, które rozpoczyna się natychmiast po zakończeniu malowania, co daje dobry efekt wizualny.