Farba termowrażliwa. Najważniejsze informacje

Współcześnie na rynku istnieje mnóstwo rodzajów farb z bardzo szerokim zastosowaniem, o których większość z nas nawet by nie pomyślała. Stosowane są nie tylko specjalne preparaty do konstrukcji stalowych, pojazdów użytkowych czy maszyn rolniczych, ale również w jeszcze bardziej specyficznych dziedzinach. Jednym z takich przypadków jest farba termo-wrażliwa, która posiada bardzo ciekawe przeznaczenie.

Gdzie stosowana jest farba termo-wrażliwa?

Farba termo-wrażliwa ma szczególne zastosowanie, co zawdzięcza swojej reakcji na wysoką temperaturę. Przeznaczona jest ona przede wszystkim do użytku w kolejnictwie, a dokładniej stosowana jest przy malowaniu zestawów kołowych w wagonach i pociągach. Warto podkreślić, że nie jest ona używana dla walorów estetycznych, lecz ma bardzo praktyczne zastosowanie, bowiem pozwala rozpoznać przegrzane koła, które wymagają natychmiastowej wymiany.

Jeszcze do niedawna do sprawdzania kół stosowano metodę młotkową, która polegała na kontrolowaniu rozhartowania pierścieni kół na podstawie słuchu. Zajmował się tym inspektor, który za pomocą młotka sprawdzał, czy zestaw kołowy jest w pełni sprawny. Jak można przypuszczać, cały proces był dosyć czasochłonny, a przy tym niezbyt miarodajny. Obecnie istnieją jednak bardziej sprawdzone rozwiązania, aby uporać się z tym problemem. Najskuteczniejszym sposobem jest zastosowanie farby termo-wrażliwej typu TELKYD S210 RAL 9005 S, która jest farbą jednoskładnikową.

Na jakiej zasadzie działa farba termo-wrażliwa?

Jak sama nazwa wskazuje, farba ta reaguje pod wpływem zmiany temperatury. Reakcja spowodowana jest składem emulsji, a dokładniej zawartej w niej żywicy specjalnej, która jest kluczowa przy omówionym zastosowaniu. Proces działania farby termowrażliwej polega na zmianie koloru z czarnego na blado-szary po osiągnięciu temperatury 280°C. Taka temperatura jest uzyskiwana w momencie mocnego hamowania pociągu. Charakterystyczne dla tego procesu jest również to, że farba zaczyna miejscowo odpadać. Jest to pożądany efekt, bowiem dzięki temu, łatwo zweryfikować, które koła potrzebują wymiany.